Szkoła Podstawowa Nr 22 w Rzeszowie rozpoczęła nauczanie uczniów z niepełnosprawnościami w roku szkolnym 1987/88. Klasy integracyjne dają możliwość wspólnego kształcenia się dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi. Zespoły klasowe liczą od 15 do 20 uczniów, w tym 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
Dzieci niepełnosprawne, które chcą uczyć się w klasie integracyjnej, muszą przejść badanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Do takich klas kierowane są: dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nadpobudliwe psychoruchowo, niedowidzące i niedosłyszące, dzieci z autyzmem, niesprawne ruchowo, przewlekle chore.
W klasach integracyjnych pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel wiodący (nauczyciel przedmiotu) oraz nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem- wspomagający proces nauczania. Aby osiągnąć główny cel nauczania i wychowania, jakim jest usprawnianie niezaburzonych funkcji fizycznych i psychicznych, korygowanie nieprawidłowości rozwojowych i rozwijanie uzdolnień uczniów, wszyscy nauczyciele uczący w klasach integracyjnych posiadają specjalistyczne przygotowanie, bowiem obok wykształcenia z zakresu nauczania posiadają inne konieczne kwalifikacje: z zakresu oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, terapii pedagogicznej, logopedii, socjoterapii, muzykoterapii itp.
W klasie integracyjnej realizowany jest takim sam program nauczania szkoły masowej, jak w każdej innej, równoległej klasie. W przypadku dzieci niepełnosprawnych realizowane treści są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. W nauczaniu integracyjnym wszyscy uczniowie pracują na lekcji opierając się na tym samym temacie, ale w stopniu zależnym od własnych możliwości intelektualnych, współtworząc tę samą jednostkę lekcyjną.
Uczniowie niepełnosprawni mogą również rozwijać swoje zdolności w ramach kół zainteresowań wspólnie ze zdrowymi dziećmi.
Z dniem 1 września 2012 r. utworzono Zespół Szkół Nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi, w skład którego weszły Szkoła Podstawowa Nr 22 z Oddziałami Integracyjnymi i Gimnazjum Integracyjne Nr 17. Funkcjonowanie tych szkół w jednym budynku w ramach zespołu zapewniło ciągłość oddziałom integracyjnym ze SP22 także na poziomie gimnazjum oraz możliwość kontynuowania nauki uczniom z tych oddziałów bez konieczności zmiany dotychczasowego, znanego i przyjaznego środowiska.